Η Caryl Churchill αποτελεί μία από τις σπουδαιότερες συγγραφείς του μεταπολεμικού βρετανικού θεάτρου. Στον πυρήνα των έργων της βρίσκεται η κριτική των αξιών στις σύγχρονες κοινωνίες, οι καταχρήσεις εξουσίας, και η θέση των γυναικών σ’ έναν κόσμο που κυριαρχείται από τους άντρες. Αμφισβητίας του συμβατικού, ρεαλιστικού θεάτρου, η Caryl Churcill έφερε μια ανανεωτική «πνοή» στη φόρμα και το είδος της θεατρικής έκφρασης. Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Σκλάβος καταπιάνεται φέτος με το δυστοπικό της έργο “Far Away / Πολύ Μακριά” που παρουσιάζεται από την Ομάδα ΕΝΑ και το Cinema Alive έως τις 3 Μαρτιου στο Θέτρο 104.

Ο Δημήτρης Σκλάβος μιλά στο Artic.gr για τη δυστοπία, την ώθησή του να σκηνοθετήσει το εν λόγω έργο, την πρόσληψή του από το ελληνικό θεατρικό κοινό, αλλά και το πόσο… κοντά μας είναι τελικά το «Πολύ Μακριά».

Δημήτρης Σκλάβος | Συνέντευξη

Λυδία: – Τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με το δυστοπικό έργο της Caryl Churchill τη δεδομένη χρονική στιγμή;

Δημήτρης Σκλάβος: – Έχω την εντύπωση ότι ζούμε σε μια εποχή που η βία γίνεται όλο και περισσότερο αποδεκτή είτε μιλάμε για τη σωματική βία είτε για τη λεκτική. Τα επίσημα χείλη την καταδικάζουν αλλά οι ταινίες και οι τηλεοπτικές σειρές που κόβουν τα πολλά εισιτήρια  την μετατρέπουν σε θέαμα, τα πληκτρολόγια στα social media «ανάβουν» σε τρομερούς καυγάδες χωρίς αυτοπεριορισμό, τα δελτία ειδήσεων αναπαράγουν κάθε λογής στερεότυπο, βαθαίνοντας την αντίθεση και όχι τη σύνθεση, οι γυναικοκτονίες πληθαίνουν, η πρόσφατη δολοφονία ενός νεαρού παιδιού στη Θεσσαλονίκη από άλλα νεαρά παιδιά, στο όνομα μιας διαφορετικής ποδοσφαιρικής φανέλας, οι επιθέσεις ακροδεξιών σε μετανάστες, πριν 30 χρόνια συζητούσαμε αν έπρεπε να αγοράζουμε ψεύτικα όπλα στα παιδιά και τώρα εντελώς φυσιολογικά τα αφήνουμε έκθετα σε δεκάδες σκηνές φόνων και ξυλοδαρμών, σε μηνιαία βάση, στα video games, υπάρχει η βία της εξουσίας, μπορώ να συνεχίσω αναφέροντας πολλά ακόμα παραδείγματα.

Το κείμενο της Churchill διατρέχεται από  την αγωνία του πώς θα καταλήξουν όλα αυτά, χωρίς να παραβλέπει ότι η βία έχει αιτίες και πως αν δεν καταπολεμήσεις τις αιτίες αυτές, τα ευχολόγια και οι ρηματικές αποδοκιμασίες δεν έχουν νόημα, αναπόφευκτα θα οδηγηθούμε στο «όλοι εναντίον όλων». Το «Πολύ μακριά» είναι ένα επίκαιρο έργο και καθόλου «μακριά» μας.

Far Away- Πολύ Μακριά
“Far Away-Πολύ Μακριά” | Παίζουν: Σάββας Κοβλακάς, Έλενα Παπαβασιλείου, Μαρίτα Τζατζαδάκη . Συμμετέχει επί σκηνής 10μελής καλλιτεχνική ομάδα του Cinema Alive

Λυδία: – Τι είναι για σας η δυστοπία;

Δημήτρης Σκλάβος: – Η δυστοπία είναι δυνατόν να έχει πολλές μορφές. Τα κοινά χαρακτηριστικά όμως κάθε δυστοπικής κατάστασης είναι ένα δίπολο: Από τη μια πλευρά μια εξουσία που ασκείται με ασφυκτικό τρόπο και από την άλλη το «θύμα» που δεν μπορεί να βρει την έξοδο διαφυγής, που νιώθει συνεχώς ένα μάτι κουκουβάγιας  να τον παρακολουθεί.

Λυδία: – Πώς προσεγγίσατε σκηνοθετικά το εν λόγω έργο και ποια στοιχεία του «φωτίσατε» περισσότερο;

Δημήτρης Σκλάβος: – Για τη βία και τη δυστοπία μιλήσαμε ήδη. Ένας άλλος άξονας του κειμένου που θελήσαμε να αναδείξουμε ήταν η οικολογική του αγωνία, η φωνή του για σεβασμό στη φύση. Βέβαια θίγονται και άλλα ζητήματα, η μετανάστευση, η διαφθορά, η ζωή των εργατών. Έπρεπε, από την άλλη, να προσέξουμε να μη γίνουμε διδακτικοί, να αφήσουμε από τις χαραμάδες να μπει φως και ελπίδα, να φύγει ο θεατής μας με σκέψεις αλλά όχι παραιτημένος, να έχει απολαύσει, να έχει γελάσει σε κάποια σημεία, να  μπορεί να πει «είδα θέατρο».

Far Away σε σκηνοθεσία Δ. Σκλάβου
“Far Away-Πολύ Μακριά” της Caryl Churchill. Κάθε Τετάρτη & Πέμπτη στο Θέατρο 104

Λυδία: – Το ευφυές έργο της Churchill σόκαρε το κοινό το 2000 όταν δημοσιεύτηκε και παίχτηκε για πρώτη φορά στο Λονδίνο με τεράστια επιτυχία. Ποια θα λέγατε ότι είναι η πρόσληψη του έργου από το ελληνικό κοινό του 2022;

Δημήτρης Σκλάβος: – Νομίζω ότι όλοι φεύγουν από την παράσταση και την ξανασκέφτονται μετά. Αυτό για μας είναι η πραγματική επιτυχία. Η αλήθεια είναι ότι παίρνουμε και πολύ χειροκρότημα, έχουμε θεατές σε δύσκολους και λόγω πανδημίας καιρούς, ακούμε καλά λόγια, σε γεμίζουν θάρρος όλα αυτά, σε εποχές μεγάλων οικονομικών περιορισμών, σε εποχές επίσης που το lifestyle φαίνεται να επελαύνει.

Λυδία: – Τελικά, πόσο… κοντά μας είναι το «Πολύ Μακριά»;

Δημήτρης Σκλάβος: – Το 2000 το έργο έμοιαζε πιθανό, το 2022 έχει αποκτήσει βάρος και υπόσταση, έχει πλησιάσει, το ακούμε να ανασαίνει. Μπορούμε πάντως ακόμα να ανοίξουμε τα παράθυρα, να φυσήξει, να αλλάξει ο αέρας.

Trailer

Συντελεστές παράστασης

  • Ερμηνεύουν: Σάββας Κοβλακάς, Έλενα Παπαβασιλείου, Μαρίτα Τζατζαδάκη
    Συμμετέχει επί σκηνής 10μελής καλλιτεχνική ομάδα του Cinema Alive
  • Σκηνοθεσία: Δημήτρης Σκλάβος
  • Σκηνικά – κοστούμια: Σοφία Βασιλάκου, Άρτεμις Καραγιάννη
  • Πρωτότυπη Μουσική: ThinKarma, Right Knider
  • Visuals: Πάνος Κέκεσης (ΚENO)
  • Επιμέλεια κίνησης: Ντεμέλζα Οκότζι
  • Σχεδιασμός φώτων, ρομποτικές κατασκευές: Βασίλης και Κώστας Πρινιωτάκης
  • Μετάφραση: Χριστίνα Μπάμπου Παγκουρέλη
  • Σχεδιασμός Αφίσας: Γεωργία Μ. Σωτήρχου
  • Σκηνοθεσία / Editing teaser: Πάνος Κέκεσης (ΚENO)
  • Κινηματογράφηση teaser: Σπύρος Στεριώτης
  • Φωτογραφίες: Γιώργος Ξίγκος
  • Υποστήριξη Παραγωγής: Ρέα Μοσχονά
  • Δημιουργία καπέλων: Σοφία Βασιλάκου, Άρτεμις Καραγιάννη, Ράνια Λάγιου, Ελένη Τριπολίτη, Μαρκέλλα Τριπολίτη
  • Επιμέλεια μαλλιών και μακιγιάζ: X’elena Beauty Studies
  • Παραγωγή: Cinema Alive
  • Το έργο “Πολύ Mακριά” (Far Αway), κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Νεφέλη.
Πληροφορίες

  • Τοποθεσία: Θέατρο 104
  • Διεύθυνση: Ευμολπιδών 41, Γκάζι
  • Τηλέφωνα: 210 3455020 – 6951269828
  • Ημέρες και ώρα παραστάσεων: Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21.15 μ.μ. (έως τις 3/3/2022)
  • Τιμές εισιτηρίων: 14 ευρώ. 12 ευρώ φοιτητικό, ανέργων, 3 ευρώ ατέλεια
  • Προπώληση: viva.gr
  • Διάρκεια: 60 λεπτά
Διαβάστε περισσότερες Θεατρικές συνεντεύξεις εδώ

Πηγή