Το Μουσείο Μπενάκη προσκαλεί τους επισκέπτες με απώλεια όρασης στις αρχές του 20ου αιώνα να ταξιδέψουν στη Μικρά Ασία.

Το νοερό ταξίδι στο Μουσείο Μπενάκη ξεκινά από την προκυμαία της Σμύρνης και φτάνει στην Καππαδοκία, τον Πόντο, την Κωνσταντινούπολη και την Ανατολική Θράκη. Η έκθεση «Μικρά Ασία: Λάμψη – Καταστροφή – Ξεριζωμός – Δημιουργία» ανασυνθέτει την ιστορία της περιοχής μέσα από το πλούσιο αρχειακό υλικό και τα έργα τέχνης της επετειακής έκθεσης. Τοποθετεί τις πολιτιστικές ανταλλαγές και την οικονομική άνθηση στην πρώτη γραμμή της προσοχής της, ενώ αφηγείται επίσης δραματικά γεγονότα και απώλειες. Η ιστορία ακολουθεί τους Μικρασιάτες πρόσφυγες καθώς εγκαταλείπουν τα σπίτια τους στην Ασία και τη νέα τους τοποθέτηση στην Ελλάδα.

Στόχος του ταξιδιού αυτού είναι η μνήμη αλλά κυρίως η αναζήτηση της ιδιαιτερότητας του ελληνισμού της Μικράς Ασίας και η κατανόηση της τόσο τραυματικής ιστορίας του.

Περισσότερα από 1.000 εκθέματα και πάνω από 500 φωτογραφίες θα ζωντανέψουν την ακμή του ελληνισμού πριν τους διωγμούς, τη δραματική περίοδο 1919-1923 καθώς και την εγκατάσταση και ενσωμάτωση στην Ελλάδα.

Την εποχή ακμής διαδέχονται η περίοδος των διωγμών, του τέλους του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου και των Συνθηκών, η περίοδος της ελληνικής απόβασης και της μικρασιατικής εκστρατείας, η «καταστροφή» του 1922, καθώς και η Έξοδος των προσφύγων (δεύτερη ενότητα).

Η τρίτη και τελευταία ενότητα της έκθεσης επικεντρώνεται στην εγκατάσταση και την ενσωμάτωση των εκπατρισμένων στην Ελλάδα, καθώς και την επίδραση που η παρουσία τους είχε σε πολλούς τομείς της ελληνικής κοινωνίας.

Τμήμα του επιλόγου της έκθεσης είναι αφιερωμένο στην ίδρυση του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών το 1930 από τη Μέλπω και τον Οκτάβιο Μερλιέ.

Το χρονικό αυτό περιγράφεται μέσα από έργα τέχνης, εικόνες, εκκλησιαστικά, πολεμικά και προσωπικά κειμήλια, ενδυμασίες, κοσμήματα, χειροτεχνήματα, χάρτες, φωτογραφίες, αρχειακό και κινηματογραφικό υλικό, εφημερίδες, επιστολές, κάρτες, και πολλά άλλα τεκμήρια. Την αφήγηση συμπληρώνουν αποσπάσματα από προσωπικές μαρτυρίες, ζωντανεύοντας τις εικόνες και τα σιωπηλά αντικείμενα.

Διαβάστε περισσότερα:

Willem Dafoe – Inside:Η πρώτη ματιά στο «ελληνικό» θρίλερ (Τρέιλερ)

Πηγή