Το αριστούργημα του μετρ της κωμωδίας, Νιλ Σάιμον, Ξυπόλητοι στο Πάρκο παρουσιάζεται στο ανακαινισμένο Θέατρο Νέος Ακάδημος σε σκηνοθεσία της Ρέινας Εσκενάζυ και αφήνει μια γλυκιά γεύση από καλή κωμωδία που τόσο πολύ την αποζητούμε.

Λίγα λόγια για τον Νιλ Σάιμον

Ο Νιλ Σάιμον, ο Αμερικανός θεατρικός συγγραφέας πολλών επιτυχιών, γεννήθηκε το 1927 στο Μπρόνξ από οικογένεια αμερικανο-εβραίων και πεθαίνει πλήρης ημερών το 2018, μετά από πέντε γάμους και πολλά βραβεία. Σήμερα, θεωρείται ένας από τους πιο επιτυχημένους σύγχρονους Αμερικανούς συγγραφείς και είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στην Ελλάδα. Συχνότατα ανεβαίνουν έργα του σε Αθηναϊκές και όχι μόνο σκηνές, με καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία. Ενδεικτικά αναφέρω : «Ένα παράξενο ζευγάρι» του 1965, «Sweet Charity» του 1966, «Πρόσκληση σε Γεύμα από έναν υποψήφιο Δολοφόνο» του 1976, «Η Καινούργια σελίδα» του 1977 και φυσικά το «Ξυπόλητοι στο Πάρκο» του 1963, έργο του, βραβευμένο με Tony , το οποίο παρακολουθήσαμε στο Θέατρο Νέος Ακάδημος.

Όπως η «Καινούργια σελίδα» αναφέρεται στο δεύτερο του γάμο με την ηθοποιό Marsha Mason, το «Ξυπόλητοι στο Πάρκο» είναι επίσης αυτοβιογραφικό και αναφέρεται στον πρώτο του γάμο με την Joan Baim, με την οποία έμεινε παντρεμένος είκοσι χρόνια, μέχρι εκείνη να φύγει από τη ζωή από καρκίνο, έχοντας του χαρίσει όμορφες στιγμές και δύο γιούς.

Η ερωτευμένη κόρι ξελογιάζει τον άντρα της
Η ερωτευμένη Κόρι ξελογιάζει τον άντρα της!
Το έργο Ξυπόλητοι στο Πάρκο

Το «Ξυπόλητοι στο Πάρκο», που από πολλούς χαρακτηρίζεται ως μία από τις καλύτερες κωμωδίες παγκοσμίως, πρωτοξεκίνησε το ταξίδι του στο  Θέατρο Biltmore στο Broadway. Πραγματοποίησε 1530 παραστάσεις! Παιζόταν από τις 23 Οκτώβρη του 1963 μέχρι 25 Ιουνίου του 1967. Οι κριτικοί αποθέωσαν τον Σάιμον και ο ίδιος καθιερώθηκε ως θεατρικός συγγραφέας παγκόσμιας εμβέλειας.

Μια κωμική ιδιοφυḯα που έκτοτε εισχώρησε στον κινηματογράφο με τη γνωστή σε όλους μεταφορά του εν λόγω έργου με τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ και την Τζέιν Φόντα στο ρόλους του Πολ και της Κόρι. Η ταινία «Ξυπόλητοι στο Πάρκο» του 1967 σημείωσε τεράστια επιτυχία και η πορεία του έργου είναι γνωστή. Στην Ελλάδα μια άλλη θεατρική εκδοχή της από αυτή του 2020 παρουσιάστηκε το 1977 με Κόρι την Ζωή Λάσκαρη, η οποία ουσιαστικά τότε ξεκινούσε την καριέρα της και Πολ, τον Βασίλη Τσιβιλίκα, σε μετάφραση Μάριου Πλωρίτη και σκηνοθεσία Αντώνη Αντωνίου στο τότε Θέατρο Ακάδημος, της οδού Ιπποκράτους.

Το πέρασμα του κύριου Βελάσκο
Ο Βελάσκο πάει σπίτι του λίγο ανορθόδοξα.
Η υπόθεση του έργου

Η ιστορία του Πολ και της Κόρι εκτυλίσσεται στο Μανχάταν τη δεκαετία του ’60. Ο Πολ είναι ένας ανερχόμενος δικηγόρος, μάλλον συντηρητικός και η Κόρι είναι διακοσμήτρια με πάθος για τη ζωή και τις προκλήσεις της. Οι δυο τους ερωτεύονται τρελά και παντρεύονται αμέσως. Μετά από έξι μέρες πάθους σε ξενοδοχείο, καλούνται από τη μια να συγκατοικήσουν σε ένα σπίτι που απέχει πολύ από την περιγραφή του συμβολαίου που υπέγραψαν και από την άλλη να διαχειριστούν τη νέα πραγματικότητα, την κοινή τους ζωή, η οποία κρύβει συγκρούσεις, μια και αντιμετωπίζουν τα πράγματα με τελείως διαφορετικό τρόπο. Το γεγονός αυτό τους ωθεί σε κωμικοτραγικές καταστάσεις.

Το σπίτι του νιόπαντρου ζευγαριού είναι μια μικρή σοφίτα στον ένατο όροφο, χωρίς ασανσέρ, χωρίς θέρμανση και με μια τρύπα στην οροφή από όπου μπαίνει χιόνι. Το κυριότερο βάσανο είναι ο μυστηριώδης γείτονας κύριος Βελάσκο, ο οποίος για να πάει στο διαμέρισμά του περνάει μέσα από το μπάνιο της σοφίτας τους και σαν να μην έφτανε όλο αυτό «ξελογιάζει» την μαμά της Κόρι που επισκέπτεται το σπίτι συχνά. Όλα κινούνται σε ένα κωμικό πλαίσιο σε μία από τις καλύτερες κομεντί που γράφτηκαν ποτέ.

«Ερωτήματα του τύπου: ο γάμος σκοτώνει τον έρωτα ή τον σκοτώνει ο χρόνος έρχονται αβίαστα στο μυαλό του θεατή που φεύγει με μια ευφορία από την παράσταση».

Θεμελιώδες ζήτημα του έργου είναι η τεράστια αλλαγή που φέρνει ο γάμος, η συγκατοίκηση, το πέρασμα από την ανεμελιά στην ωριμότητα, η ανώμαλη προσγείωση από την οικογενειακή φωλιά στην καθημερινότητα που κρύβει ευθύνες η ματαίωση των ονείρων κ.α. Ερωτήματα του τύπου: ο γάμος σκοτώνει τον έρωτα ή τον σκοτώνει ο χρόνος έρχονται αβίαστα στο μυαλό του θεατή που φεύγει με μια ευφορία από την παράσταση.

Η Κόρι ζητά για πρώτη φορά μετά από τα δέκα της χρόνια τη συμβουλή της μητέρας της
Η Κόρι στη μητρική αγκαλιά !
Η παράσταση «Ξυπόλητοι στο Πάρκο» στο  Θέατρο Νέος Ακάδημος σε σκηνοθεσία Ρέινας Εσκενάζυ.

Η παράσταση που παρακολουθήσαμε την 28η Οκτωβρίου στο Θέατρο Νέος Ακάδημος μας γέμισε χαρά. Μεγάλη χαρά, γιατί μας χάρισε αβίαστα το γέλιο που τόσο έχουμε ανάγκη αυτούς τους χαλεπούς καιρούς και γιατί μας έδωσε έστω και πρόσκαιρα την ψευδαίσθηση ότι τα θέατρα ξαναάνοιξαν τις πόρτες τους για να υποδεχτούν το θεατρόφιλο κοινό. Το «Ξυπόλητοι στο Πάρκο» της Ρέινας Εσκενάζυ είχε τα πάντα. Όλα τα στοιχεία που χρειάζεται μια κωμωδία για να είναι επιτυχημένη. Ταχύτητα στην αλλαγή των σκηνών, ρυθμό, χημεία μεταξύ των ηθοποιών, έξυπνες ατάκες, τρέλα…

Η σκηνοθέτις Ρέινα Εσκενάζυ δούλεψε με πολύ κέφι, έχοντας ένα καστ ηθοποιών που τη βοήθησε εξαιρετικά στο όραμα της. Καλοκουρδισμένη παράσταση με πολύ δυνατές στιγμές όπως αυτή στο μπαρ ή εκείνη με την Κόρι και τον Πολ στο πάρκο. Η Εσκενάζυ απέδειξε για ακόμα μια φορά ότι εμβαθύνει στους ήρωες των έργων που σκηνοθετεί και μπαίνει βαθιά στο κείμενο που έχει μπροστά της. Σύμμαχός της η εκσυγχρονισμένη μετάφραση, προσαρμοσμένη στην ελληνική αργκό, του Αντώνη Γαλέου.

«Το «Ξυπόλητοι στο Πάρκο» της Ρέινας Εσκενάζυ είχε όλα τα στοιχεία που χρειάζεται μια κωμωδία για να είναι επιτυχημένη. Ταχύτητα στην αλλαγή των σκηνών, ρυθμό, χημεία μεταξύ των ηθοποιών, έξυπνες ατάκες, τρέλα»…

Η Βασιλική Τρουφάκου ομολογουμένως μας εξέπληξε ευχάριστα στο ρόλο της Κόρι. Γλυκιά, αέρινη, δροσερή, πείθει ότι είναι μια κοπέλα που αρνείται να συμβιβαστεί με την καινούργια πραγματικότητα και επιζητά να ζήσει έντονα. Όταν ο Πολ της λέει: «Είσαι για το νηπιαγωγείο» εκείνη δικαίως του απαντά: «Και εσύ για το γηροκομείο».

Δυνατός ο συνδυασμός της με τον Αργύρη Αγγέλου στο ρόλο του Πολ, που μας δίνει έναν σοβαρό, ερωτευμένο άντρα που τσαλακώνεται για να γίνει αρεστός στη γυναίκα που αγαπά. Στην ερώτηση της πεθεράς του αν χώρεσε το κρεβάτι τελικά στην μικροσκοπική κρεβατοκάμαρά τους, ενώ η Κόρι απαντά: «Φωλίτσα», εκείνος αποκρίνεται: «Φωλίτσα…μόνο που τα πουλάκια πρέπει να γυρνάνε ταυτόχρονα», δηλώνοντας με αυτόν τον τρόπο τη δυσφορία του.

 «Η Εσκενάζυ απέδειξε για ακόμα μια φορά ότι εμβαθύνει στους ήρωες των έργων που σκηνοθετεί και μπαίνει βαθιά στο κείμενο που έχει μπροστά της».

Μαγική η μαμά της Κόρι, Έθελ, μέσα από το αισθητήριο της έμπειρης Ελένης Κρίτα που «έκλεψε» την παράσταση με την τσαχπινιά και τη φλόγα που μπορεί να κρύβει μια γυναίκα, η οποία θέλει να ζήσει, αλλά το άφησε προς τα πίσω χάρη της οικογένειάς της. Αξιοσημείωτη είναι η ατάκα της όταν ανεβαίνει τους εννέα ορόφους με τα πόδια, φτάνοντας εξουθενωμένη λέει: «Είδα τον Άγγελο μου». Απλά απολαυστική.

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος είναι ο μποέμ γείτονας που αναστατώνει τη ζωή του νιόπαντρου ζευγαριού και εισβάλλει με το έτσι θέλω στο σπίτι τους καταφέρνοντας να τους κινήσει στους ρυθμούς του. Εμπειρία, γνώση, ταλέντο, σεμνότητα. Μοναδικός ο Άρης Λεμπεσόπουλος σε έναν ρόλο που του ταιριάζει απόλυτα.

Ο Jerome Kaluta είχε μια μικρή παρουσία, αλλά καθοριστική στο έργο και δεν σε αφήνει ασυγκίνητο. Τεχνικός τηλεφωνίας, ιδιοκτήτης του μπαρ και άστεγος στο πάρκο. Ωραία φωνή, ωραία κίνηση άψογο δέσιμο με την υπόλοιπη ομάδα των ηθοποιών.

Λειτουργικοί είναι οι φωτισμοί της εξαιρετικής Μελίνας Μάσχα. Την απολαυστική παράσταση συμπληρώνουν τα κοστούμια (ειδικά το συνολάκι της της Κόρι με τα κοψίματα και τα σχήματα μας πάει πίσω στην ιδιαίτερη ενδυματολογικά περίοδο της δεκαετίας του ’60) και σκηνικά που μεταφέρουν στο Μανχάταν εξήντα χρόνια πίσω.

Ο Πολ έπαψε να είναι σοβαροφανής και καθωσπρέπει
το τέλος της σοβαροφάνειας και του καθωσπρεπισμού
Συντελεστές παράστασης

  • Συγγραφέας: Νηλ Σάιμον
  • Σκηνοθεσία: Ρέινα Σ. Εσκενάζυ
  • Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος
  • Σκηνικά: Άση Δημητρολοπούλου
  • Κοστούμια: Μάριος Καραβασίλης
  • Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
  • Μουσική/Ενορχήστρωση: Σταμάτης Γιατράκος
  • Φωτογραφία: Gridfox (Δημήτρης Γκιολές)
  • Βοηθός Σκηνοθέτη: Ανδρομάχη Παπαδοπούλου
  • Γραφιστική Επεξεργασία: Gridfox (Στιβανάκης Γιάννης)
  • Hairstyle: Κέλλυ Καλογεροπούλου
  • Βοηθός Σκηνογράφου: Φανή Παϊτάκη
  • Make up artist: Ελίνα Μαυράκη
  • Social Media Manager: Σπύρος Μάης
  • Διεύθυνση Παραγωγής: Ιωάννης Παντελίδης
  • Προβολή/Επικοινωνία: Αγλαϊα Παγώνα
  • Διανομή: Αργύρης Αγγέλου, Βασιλική Τρουφάκου, Άρης Λεμπεσόπουλος, Ελένη Κρίτα, Jerome Kaluta
Πληροφορίες

  • ΝΕΟΣ Ακάδημος: Ακαδημίας & Ιπποκράτους 17, Μετρό Πανεπιστήμιο
  • Τηλέφωνα Επικοινωνίας: 210 3625119 & 210 0080900
  • Διάρκεια Παράστασης: 90 λεπτά χωρίς διάλειμμα
  • Παραγωγή: Happy Productions Hellas
  • Παραστάσεις: Τετάρτη 21:00, Πέμπτη 21:00, Παρασκευή 21:00, Σάββατο 18:00, Κυριακή: 20:30
  • Πρεμιέρα: Πέμπτη 29 Οκτωβρίου 2020
  • Τιμές Εισιτηρίων:

Τετάρτη-Παρασκευή: Ζώνη Α: 20€ / Ζώνη Β: 18€ / Ζώνη Γ: 15€

Πέμπτη: Γενική Είσοδος 15€

Σάββατο-Κυριακή: Ζώνη Α: 22€ / Ζώνη Β: 20€ / Ζώνη Γ: 15€

Άνεργοι, Πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ, Συνοδοί ΑΜΕΑ, +65 ετών, Φοιτητές: 15€

Ειδικές τιμές για ομαδικές κρατήσεις άνω των 15 ατόμων (στο τηλέφωνο 210 0080900)

Ο ΝΕΟΣ Ακάδημος, πλήρως ανακαινισμένος (2019), διαθέτει ολοκαίνουργιο σύστημα εξαερισμού, ψύξης και θέρμανσης με εισροή νωπού αέρα στους χώρους του θεάτρου. Παράλληλα τηρεί αυστηρά όλα τα Πρωτόκολλα Υγειονομικής Προστασίας, με γνώμονα την προστασία κοινού & προσωπικού.

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

α. Ηλεκτρονικά:

β. Τηλεφωνικά:

  • 210 0080900: Δευτέρα έως Παρασκευή 09:00-19:00 & Σάββατο 09:00-17:00
  • 210 3625119: Δευτέρα έως Κυριακή 09:00-21:00
  • 11876

γ. Στα ταμεία του ΝΕΟΥ Ακάδημου: Ακαδημίας & Ιπποκράτους 17 (Δευτέρα έως Κυριακή 14:00-22:00)

δ. Στα γραφεία της Happy Productions: Μεσογείων 326, Αγία Παρασκευή (Δευτέρα έως Παρασκευή 09:00-19:00 & Σάββατο 09:00-17:00)

ε. Στο Δίκτυο καταστημάτων VIVA (www.vivapayments.com/el-gr/network)

Διαβάστε περισσότερες Θεατρικές Κριτικές εδώ

Πηγή