Η Γερμανίδα καλλιτέχνης Käthe Kollwitz αναπαριστά τον πόλεμο στην ανατριχιαστική συλλογή ξυλογραφίας “Krieg” (Πόλεμος)

“Έχω προσπαθήσει ξανά και ξανά να αναπαραστήσω τον πόλεμο. Δεν μπόρεσα ποτέ να το συλλάβω. Τώρα, επιτέλους, τελείωσα μια σειρά από ξυλογραφίες που πλησιάζουν στο να εκφράσουν αυτό που πάντα ήθελα να εκφράσω. […] Αυτές οι ξυλογραφίες πρέπει να σταλούν σε όλο τον κόσμο και να δώσουν σε όλους την ουσία του πώς ήταν – Αυτό είναι που περάσαμε όλοι σε αυτές τις ανείπωτα δύσκολες στιγμές” έγραψε το 1922 σε επιστολή της η Käthe Kollwitz. Η ίδια είχε γνωρίσει από πρώτο χέρι το σκληρό πρόσωπο του Ά Πάγκοσμίου Πολέμου. 8 χρόνια πριν, στις 22 Οκτωβρίου το 1914, ο πόλεμος στέρησε τη ζωή από τον μικρότερο γιο της, τον Peter.

Αυτό ακριβώς το πρόσωπο θέλησε να δείξει με τη συλλογή ξυλογραφιών που εξέδωσε το 1923, ονόματι Krieg (=πόλεμος). Η σπουδαιότητα των κομματιών βρίσκεται στην αλήθεια τους, σημειώνει η ποιήτρια  Ρουθ Παντέλ:  “Δεν μνημονεύει. Αντιμετωπίζει τον πόνο. Δεν τον ωραιοποιεί, τον κοιτάζει”.

Η συλλογή αποτελείται από τα παρακάτω 7 κομμάτια:

Η Θυσία

Στην πρώτη ξυλογραφία βλέπουμε μια μητέρα η οποία δίνει το βρέφος της για θυσία. Η εικόνα μπορεί να αποτελέσει και μια αλληγορία της ίδιας της Kollwitz και του χαμού του γιου της.

Η Θυσία
Η Θυσία. Käthe Kollwitz, 1922

Οι Εθελοντές

Το κομμάτι “Οι Εθελοντές” απεικονίζει μια σειρά τεσσάρων εθελοντών που ακολουθεί τον θάνατο. Κάποιοι ακολουθούν με γενναιότητα, κάποιοι με αφοσίωση, άλλοι με απελπισία.

Οι Εθελοντές
Οι Εθελοντές. Käthe Kollwitz, 1921/1922

Οι γονείς

Ενώ οι πρώτες δύο ξυλογραφίες παίρνουν έμπνευση από την αρχή του πολέμου, “Οι Εθελοντές” σηματοδοτούν μια αλλαγή στο κλίμα της συλλογής. Πλέον βλέπουμε ό, τι άφησε ο πόλεμος πίσω του.

Οι γονείς
Οι γονείς. Käthe Kollwitz, 1921/1922

Η Χήρα Ι

Στην πρώτη ξυλογραφία με τίτλο ¨Η Χήρα¨ η Käthe Kollwitz μας δείχνει τη μορφή μιας εγκύου, η οποία κρατώντας την κοιλιά της θρηνεί τον χαμένο άνδρα της. Κοιτώντας την στάση της, φαίνεται σχεδόν σαν να αγκαλιάζει τον εαυτό της από την ανάγκη για παρηγοριά αλλά και για δύναμη για να συνεχίσει τη ζωή της.

Η Χήρα Ι
Η Χήρα Ι. Käthe Kollwitz, 1921/1922

Η Χήρα ΙΙ

Σε αυτή την ξυλογραφία, η χήρα έχει πάρει τη ζωή της και αυτή του παιδιού της. Πρόκειται για μια τραγική εικόνα, με το νεκρό βρέφος να ξαπλώνει πάνω στο πτώμα της μητέρας του.

Η Χήρα ΙΙ
Η Χήρα ΙΙ. Käthe Kollwitz, 1922

Οι Μητέρες

Σε αυτήν την ξυλογραφία, απεικονίζονται μητέρες να σχηματίζουν έναν προστατευτικό κλοιό γύρω από τα παιδιά τους. Η ίδια η Kollwitz έγραψε σχετικά με το συγκεκριμένο έργο: “Σχεδίασα τη μητέρα να αγκαλιάζει τα παιδιά της. Είναι μια αναπαράσταση του εαυτού μου, με τα δικά μου παιδιά, τον Hans μου και τον μικρό μου Peter. Και μπόρεσα να το κάνω ένα καλό έργο”.

Οι Μητέρες
Οι Μητέρες. Käthe Kollwitz, 1921/1922

Οι Άνθρωποι

Σύμφωνα με την Kollwitz “Οι Άνθρωποι” είναι η ολοκλήρωση του “Πολέμου”. Πιο σημαντικά είναι αυτό που έχει μείνει, μορφές παραμορφωμένες και απελπισμένες, γεμάτες με τις πληγές που άφησε ο πόλεμος.

Οι Άνθρωποι
Οι Άνθρωποι. Käthe Kollwitz, 1922

Ρωσικές δυνάμεις κατέλαβαν ψυχιατρική κλινική με 670 ασθενείς στο Κίεβο

Πηγή