Lucky Jojo Fashion
Συνεντεύξεις

Βαγγέλης Καζαντζής: Με απασχολούν «χειροπιαστά», κοινωνικά θέματα, όπως οι ρατσιστικές επιθέσεις…

φωτογραφίες: Ελένη Παπακωνσταντίνου (3), Δημήτρης Τρωγαδής (4)

Στο teaser που κυκλοφόρησε για Το Μεταξύ Μας Διάστημα, είσαι μέσα στο στούντιο και φαίνεσαι σκεπτικός, παρατηρητικός, με μια δόση ικανοποίησης στο βλέμμα. Ποια στοιχεία μιας σύνθεσης, μιας μελωδίας ή μιας εκτέλεσης σε κάνουν να νιώθεις «σωστό» ένα τραγούδι, για να περάσει στον κόσμο;

Σε γενικές γραμμές, δεν έχω κάποια συγκεκριμένη συνταγή για το «σωστό» τραγούδι. Ίσα-ίσα, συνηθίζω να σπάω τις κλασικές «πιασάρικες» φόρμες στα τραγούδια μου. Βέβαια, πάντα στις ηχογραφήσεις στο στούντιο απαιτείται μεγάλη προσοχή σε λεπτομέρειες για την αποφυγή τεχνικών λαθών, αλλά αυτό που κυρίως μ’ ενδιαφέρει είναι να υπάρχει ψυχή, αλήθεια και ωραία αισθητική στην εκτέλεση.

Γι’ αυτόν τον λόγο πολλές φορές μου αρέσουν οι πρώτες demo εκτελέσεις. Παρ’ όλο που ποιοτικά δεν έχουν καλό ήχο, έχουν μία ατμόσφαιρα κι έναν αυθορμητισμό που δεν πιάνεται ούτε στο καλύτερο στούντιο του κόσμου. Σ’ αυτήν συγκεκριμένα τη δουλειά θεωρώ ότι πετύχαμε αρκετά αυτήν την αίσθηση με τους μουσικούς, γι’ αυτό και είμαι ικανοποιημένος.

Έχοντας εμφυσήσει μια αισθητική ποικίλων προσεγγίσεων στο νέο άλμπουμ –από τζαζ αυτοσχεδιασμούς και γκρουβάτα μπάσα, μέχρι παραδοσιακά μελωδικά μοτίβα και ροκ εκρήξεις– από πού θα έλεγες ότι εκκινεί αυτή η κλίση προς τη μουσική σύντηξη εποχών, τεχνικών και αναφορών που συναντούμε σήμερα;

Αυτή η σύντηξη, πιστεύω είναι φυσικό επακόλουθο της παγκοσμιοποίησης και της εξέλιξης των ειδών, που προκύπτει από το πάντρεμα διαφορετικών ακουσμάτων, τα οποία έχουν πια σχεδόν όλοι οι μουσικοί. Αυτό έχει ενταθεί ακόμη περισσότερο τα τελευταία χρόνια μέσω του Ίντερνετ, με την άμεση πρόσβαση στις μουσικές όλου του κόσμου, όλων των ειδών και οποιασδήποτε εποχής.


Ποια στοιχεία της στιχουργικής του Βασίλη Μανέλα θα έλεγες ότι σε έφεραν κοντά της, για τη δημιουργία αυτού του δίσκου;

Αυτό που με κέρδισε στους στίχους του Βασίλη, είναι η αμεσότητα που έχουν, χωρίς όμως να χάνεται η ποιητικότητά τους. Επίσης, θεματικά κινούνται ακριβώς πάνω σε ό,τι με απασχολεί αυτόν τον καιρό. Αφορούν δηλαδή σημερινά, «χειροπιαστά», κοινωνικά θέματα, όπως είναι η εξαθλίωση του ατόμου αλλά και των κοινωνικών ομάδων, οι ρατσιστικές επιθέσεις και γενικά η έξαρση του φασισμού, καθώς και εσωτερικές αναζητήσεις.

Στο άλμπουμ συμμετέχουν οι Αργύρης Μπακιρτζής, Χρήστος Θηβαίος και Γιάγκος Χαιρέτης ως ερμηνευτές σε 3 τραγούδια. Ποια είναι η σχέση σου με τον κάθε έναν και πώς προέκυψε η συνεργασία σας;

Οι συνεργασίες προκύπτουν μέσα απ’ τα τραγούδια. Κατά κάποιον τρόπο, εκείνα διαλέγουν τον τραγουδιστή τους. Γράφοντάς τα, δηλαδή, «ακούω» σε κάποια τις φωνές «οικείων» τραγουδιστών και απλά τους τα στέλνω να τα ακούσουν. Και, αν τους αρέσουν, τα τραγουδάνε! Έτσι προκύπτει και η γνωριμία-επαφή μαζί τους.


Έχεις συνεργαστεί με πολλά ακόμη ονόματα της ελληνικής μουσικής, όπως τη Φωτεινή Βελεσιώτου, τον Γιάννη Χαρούλη, τον Ψαραντώνη, τον Γρηγόρη Κλιούμη. Ποιοι παράγοντες προσωπικότητας, ηθικής ποιότητας ή καλλιτεχνικής αξίας συμβάλλουν συνήθως στην ανάπτυξη αυτών των συμπράξεων;

Όπως είπα και προηγουμένως, με κανέναν από όσους έχω συνεργαστεί δεν είχα εκ των προτέρων φιλική σχέση. Τα κριτήριά μου, πέρα από τα αισθητικά, είναι και διαισθητικά. Δηλαδή, βλέποντας κάποιον στα λάιβ του και παρακολουθώντας γενικότερα τις «κινήσεις» του, καταλαβαίνω πάνω-κάτω αν κινούμαστε στο ίδιο «μήκος κύματος».

Για παράδειγμα, όσο και να μου άρεσε η φωνή ενός φασίστα –όχι μόνο στην ιδεολογία, αλλά και στη νοοτροπία– δεν θα του ζήταγα ποτέ να πει ένα τραγούδι μου. Γενικά, κοιτάζω οι συνεργάτες μου, είτε μουσικοί, είτε τραγουδιστές, να είναι Άνθρωποι.

Ο δίσκος κυκλοφορεί από τη Monopol Records, με έδρα το Βερολίνο. Ποια η σχέση σου με τη γερμανική πρωτεύουσα και πώς προέκυψε η συνεργασία με την εν λόγω δισκογραφική εταιρεία;

Η σχέση μου με το Βερολίνο ξεκίνησε πριν μια πενταετία περίπου, όταν ο Τάκης Μητσίδης (υπεύθυνος του booking της Γερμανίας), αφού είχε φτάσει στ’ αυτιά του η δουλειά μου, με κάλεσε για live. Το οποίο και υπήρξε μία πολύ όμορφη εμπειρία. Έκτοτε διατηρήσαμε φιλική σχέση και ανέβηκα έτσι ξανά μετά από 2 χρόνια για να με συστήσει στη Monopol και να υπογράψουμε για τον καινούριο δίσκο. Οπότε τη συνεργασία μου την οφείλω στον Τάκη και τον ευχαριστώ για αυτό.

Στο Μεταξύ Μας Διάστημα, με έφερε απλά η ανάγκη εξωτερίκευσης κάποιων συναισθημάτων, της κοινωνικής τοποθέτησης και γενικότερα η ανάγκη της συμβολής του δικού μου μικρού λίθου, μέσω του τραγουδιού, στην κοινωνία.

Τι θα ακούσουμε σε λίγο καιρό στο Six d.o.g.s. (21/10); Ποιοι θα περάσουν από τη σκηνή, τη βραδιά αυτή;

Θα ακούσουμε όλον τον καινούριο δίσκο, καθώς και τραγούδια από τις 2 προηγούμενες δουλειές μου. Στην παρέα θα είναι ο Κωσταντής Πιστιόλης στα πνευστά, ο Διονύσης Μακρής στο ηλεκτρικό μπάσο, ο Τάσος Πέππας στα τύμπανα, ο Παναγιώτης Ράπτης στο σαξόφωνο και ο Γιάννης Ταβουλάρης στην ηχοληψία. Επίσης θα παραβρεθεί και ο Γιάγκος Χαιρέτης, ο οποίος συμμετείχε στο τραγούδι “Η Ψυχή Στο Σούπερ Μάρκετ”. Και ό,τι άλλο προκύψει…

Πηγή

Tags
Show More
Close